Wat is greylisting
Greylisting is een soort bescherming tegen ongewenste e-mails, ook wel spam genoemd. Hier is hoe het werkt:
Wanneer een nieuwe e-mail voor het eerst binnenkomt, zegt de mailserver eigenlijk "wacht even" omdat hij de afzender nog niet kent. Als de e-mail echt is en de verzendende server goed is ingesteld, zal de server later nog eens proberen om de e-mail te sturen, en dan wordt het bericht wel geaccepteerd. Maar als de e-mail van een spammer komt, probeert de server meestal niet opnieuw te verzenden. Spammers sturen namelijk vaak dezelfde e-mail naar veel mensen en maken zich niet druk om het opnieuw versturen. Daardoor houdt greylisting veel spam tegen.
Omdat een e-mail van een onbekende server eerst wordt afgewezen, kan het iets langer duren voordat je het ziet. Maar de meeste e-mailservers proberen het na 10 minuten nog een keer.
Greylisting aan- of uitzetten
In het Plesk Control Panel kun je zelf greylisting aan- of uitzetten:
- Log in op het Plesk Control Panel.
- Ga naar Websites & Domeinen > Tabblad Mail > Mailinstellingen.
- Klik op Mailinstellingen.
- Haal het vinkje weg bij Bescherming tegen spam door middel van greylisting inschakelen voor alle mailaccounts binnen dit domein als je greylisting wilt uitzetten.
- Zet een vinkje bij Bescherming tegen spam door middel van greylisting inschakelen voor alle mailaccounts binnen dit domein als je greylisting wilt inschakelen.
- Klik op de knop [OK].
Samenwerking van greylisting met de spamfilter
Greylisting werkt samen met de spamfilter. Als je het spamfilter hebt aangezet en een e-mailadres op de witte lijst hebt gezet, dan wordt de e-mail direct doorgelaten en hoeft hij niet langs de greylisting-controle. E-mails van afzenders die je hebt geblokkeerd, worden wel altijd geweigerd. Lees hieronder meer over de spamfilter en de lijst van afzenders die wel of niet mogen mailen.