Hoe kan ik het spamfilter instellen?
Elk e-mailadres kan voorzien worden van een spamfilter. Dit spamfilter stel je in via het Plesk Control Panel.
In dit artikel
Spamfilter instellen
- Log in op het Plesk Control Panel. Zie link onderaan dit artikel voor de handleiding.
- Klik in de linkerbalk op Mail.
- Klik op het e-mailadres waarvan je de spamfilter wil instellen.
- Ga naar het tabblad Spamfilter.
- Activeer de spamfilter door een vinkje voor Antispambescherming inschakelen voor het e-mailadres te zetten.
- Kies wat er met de spamberichten moet gebeuren:
- als Spam markeren - in de onderwerpregel van de e-mail wordt ***SPAM*** gezet. Hierdoor herken je meteen wat spam is.
- Verwijder alle spamberichten - de spam wordt meteen verwijderd en komt niet in je mailbox terecht.
Spam naar spammap verplaatsen - de spam wordt in een map gezet met de naam Spam.
Deze map is alleen zichtbaar in webmail of wanneer je IMAP-instellingen gebruikt in je mailprogramma.
Geavanceerde instellingen
Klik op Geavanceerde bewerkingen tonen om bepaalde e-mailadressen niet door de spamfilter te laten gaan of om deze te blokkeren.
Gevoeligheid van filter
Mocht de spamfilter teveel of te weinig spam detecteren, pas dan de gevoeligheid van de spamfilter aan.
De standaardwaarde van '7' werkt in de meeste situaties goed, maar als er te veel spam doorkomt, verlaag dan de gevoeligheidswaarde met één en kijk of het aantal niet-gevangen spamberichten afneemt. Als dat niet het geval is, verlaag dan de gevoeligheid verder.
Als daarentegen legitieme mail als spam wordt aangemerkt, moet de gevoeligheid worden verhoogd. In beide gevallen wordt aanbevolen de gevoeligheid niet meer dan één keer te veranderen en een paar dagen te wachten alvorens de gevoeligheid verder aan te passen, aangezien het veranderen van de gevoeligheid met een paar punten tegelijk kan resulteren in drastische veranderingen in het gedrag van het spamfilter.
In het kort samengevat:
- hogere waardes resulteren in minder gevangen spamberichten.
- lagere waardes resulteren in meer gevangen spamberichten maar ook meer kans dat een bericht onterecht als spam wordt gezien.
Witte lijst
Als je er zeker van wilt zijn dat je geen e-mail mist van bepaalde afzenders, zet dan de e-mailadressen of domeinnamen in het veld Witte lijst. Plaats elk e-mailadres op één regel of zet ze achter elkaar gescheiden door een komma, puntkomma, of een spatie. Je kunt een sterretje (*) gebruiken als vervanging voor een aantal letters, en een vraagteken (?) als vervanging voor een enkele letter.
Bijvoorbeeld: address@mycompany.com, user?@mycompany.com, *@mycompany.com.
Door *@mijnbedrijf.com op te geven, worden alle e-mailadressen die onder het e-maildomein mijnbedrijf.com vallen, toegevoegd aan de witte lijst.
Zwarte lijst
Als je geen e-mail wilt ontvangen van specifieke domeinen of individuele afzenders, zet dan de e-mailadressen of domeinnamen in het veld Zwarte lijst.
Plaats elk e-mailadres op één regel of zet ze achter elkaar gescheiden door een komma, puntkomma, of een spatie. Je kunt een sterretje (*) gebruiken als vervanging voor een aantal letters, en een vraagteken (?) als vervanging voor een enkele letter.
Bijvoorbeeld: address@spammers.net, user?@spammers.net, *@spammers.net. Als u *@spammers.net opgeeft, wordt het hele e-maildomein spammers.net geblokkeerd.