Waarom krijg ik een foutmelding "Relay access denied"?
Wanneer je een mail verstuurd en je krijgt de melding "Relay access denied", dan staan de instelling voor de zogenaamde uitgaande mailserver niet goed. Dit kun je oplossen door het volgende te doen:
- zet bij de uitgaande mailserver de verificatie aan
- zorg dat de uitgaande mail wordt verstuurd via poort 587
Hieronder staan de instructies voor de meest gebruikte mailprogramma's:
Outlook
- Start Outlook 2010.
- Klik in de bovenste menubalk op "Bestand".
- Klik op 'Info".
- Klik op "Accountinstellingen".
- Klik op "Meer instellingen".
- Klik op het tabblad "Server voor uitgaande e-mail".
- Zet een vinkje bij "Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist".
- Klik op het tabblad "Geavanceerd".
- Verander het getal bij "Uitgaande e-mail (SMTP)" naar 587.
- Klik op "OK" om de wijzigingen op te slaan.
- Klik op "Voltooien" om het scherm te sluiten.
Test de wijziging door een mail naar jezelf te sturen. Als je weer de melding "Relay Access Denied" krijgt, dan bovenstaande stappen nogmaals goed controleren. Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met de helpdesk, we helpen je graag verder.
Apple Mail
- Start Apple Mail.
- Ga naar "Voorkeuren".
- Klik op "Accounts".
- Kies het gewenste mailaccount (als je er meerdere hebt).
- Klik op "Server uitgaande e-mail (SMTP) en kies "Wijzig SMTP-serverlijst...".
- Klik op "Geavanceerd".
- Kies bij Identiteitscontrole voor "MD5 Challenge-Response".
- Geef bij "Gebruikersnaam" het mailadres op.
- Geef het wachtwoord op.
- Klik op "OK".
Test de wijziging door een mail naar jezelf te sturen. Als je weer de melding "Relay Access Denied" krijgt, dan bovenstaande stappen nogmaals goed controleren. Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met de helpdesk, we helpen je graag verder.
Em Client
- Start EM Client.
- Klik in de bovenste menubalk op "Gereedschappen".
- Klik op "Accounts".
- Kies het gewenste mailaccount (als je er meerdere hebt).
- Klik aan de rechterzijde op het tabblad SMTP.
- In het vak "Poort" vul je 587 in.
- Zet een vinkje bij "Server vereist aanmeldgegevens".
- Selecteer "Gebruik identificatie gegevens".
- Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.
Test de wijziging door een mail naar jezelf te sturen. Als je weer de melding "Relay Access Denied" krijgt, dan bovenstaande stappen nogmaals goed controleren. Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met de helpdesk, we helpen je graag verder.
Mozilla Thunderbird
- Start Mozilla Thunderbird.
- Klik in de bovenste menubalk op "Extra".
- Klik vervolgens op "Accountinstellingen".
- Klik in het linkermenu op "Uitgaande server (SMTP)".
- Klik op "Bewerken".
- Verander het poortnummer naar 587.
- Geef bij "Gebruikersnaam" je e-mailadres op.
- Klik op "OK" om de instellingen te bewaren.
- Klik nogmaals op "OK" om het venster te sluiten.
Test de wijziging door een mail naar jezelf te sturen. Als je weer de melding "Relay Access Denied" krijgt, dan bovenstaande stappen nogmaals goed controleren. Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met de helpdesk, we helpen je graag verder.